torsdag 19 november 2009

OLJA!

Under den senaste veckan så har jag ägnat en mycket stor del av min arbetstid åt att serva trädgårdsmaskiner. Just idag så har jag mestadels hållt på att försöka luska ut rätt oljor till en gräsklippare, vilket inte är bara...om man säger så. Det är en jäkla djungel med olika oljor skulle man kunna säga å inte äre bättre av att dom som rekomenderas har en annan betäckning (osäker på stavningen där, kan ju även betyda samkväm mellan hästar...) Nåja strunt idet,men då vi ändå är inne på ämnet OLJA så...(jaha, nu börjar han igen...bla bla,klimatkris,oljebrist å ve å förbannelse...)...så såg jag en väldigt intressant film via detta fantastiska nätverk som vi alla äro uppkopplade kring. En film kring det stående ämnet här på bloggen om den kommande oljebristen, eller rättare sagt bristen på den billiga fossila energin som vi byggt upp vårt samhälle på. Så om ni har 86 minuter över mellan "Bonde söker fru" å "körslaget" så föreslår jag att ni tittar på den här filmen, :http://www.snagfilms.com/films/title/blind_spot/ (har ni lika långsam dator som jag så tar det ungefär en heldag) Det kan kanske ge en liten tankeställare? "Jaha,va vetdurå,om de?" hör jag genast någon utbrista. "om de nu skulle va så att oljan tar slut, ja va skulle de göra då, man kan ju tanka bilen me etanol ju!" Jojo,fundera en liten stund på hur livet skulle förändra sig utan olja, en ganska intressant tanke. Det första jag tänker på,är inte hur jag ska kunna transportera mej själv till och från jobbet. Utan snarare vad vi ska äta? Kolla i ert kylskåp och skafferi där hemma och försök hitta en hel måltid som är producerat på gångavstånd tex, (om ni inte har häst och vagn förståss, då kan ni plussa på tio mil). Nä tänkte väll det,inte mycket. Och så kan man undra varför jag tror att vi kommer att behöva lära oss att odla vår egen mat så snart som möjligt.Eller se till att ha nära till andra odlare som kan sälja till oss,(troligen bra mycket dyrare än dom holländska tomaterna och chilenska jordgubbarna som vi nu stoppar i oss.)Som tur är så är iallfall kaffe inte lika mycket färskvara som grönsaker så det kommer väl att kunna komma hit ändå hoppas jag,fast det tar ju lite längre tid med segelfartyg och tåg förståss! Närodlat kommer inte längre vara ett säljargument utan en överlevnadsfråga,liksom konsten att ta hand om mat. Så som jag ser det så kommer det behövas en väldigt massa små odlingar över klotet som kan föda oss med grödor och kött som är bäst lämpade för just det området. Tid att sköta våra odlingar kommer vi ha betydligt bättre med antar jag,eftersom man inte behöver planera in några Thailandsresor eller leta parkeringar å laga bilar. Och för den som trodde att han kommer att kunna köra sin bil på etanol,så är det inte så troligt att någon kommer att upplåta sin odlingsmark för att odla bränsle till bilen. Som det ser ut just nu så skulle inte ens den totala odlingsmarken i Sverige kunna producera tillräkligt med etanolgrödor för att hålla igång ens hälften av våra bilar. Så det var väl det jag kunde uppmuntra med idag,lite smålustigt kanske man kan tycka. Men jag tror att många av våra barn kommer att se på den här perioden i mänsklighetens historia som vi just nu håller på att avsluta ,som lite smålustig den med. "Tänk, min pappa han jobbade med att byta olja i sånna där maskiner som kunde gå av sig själv och som man hadde bara för att man skulle klippa gräset på dom där gräsmattorna dom hadde istället för potatisland???" Knäppt va? För den som är intresserad av ämnet och tar det på alvar så finns föreslår jag att ni kollar i länklistan här bredvid och klickar in på Transition Sweden, så träffar ni en väldigt massa likasinnade. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...