torsdag 28 januari 2010

Heta Vinterplantor

En av dom saker jag lärt mej i det här livet (en av dom få...)är att inte ta ut nått i förskott, att inte ropa hej förens man tagit sig över bäcken,så att säga.( att inte måla fan på väggen förens Spyker lättat på lädret,skulle man kunna vända på´t å säja om man jobbade på SAAB i dessa dagar).
Nåja Det jag försöker komma fram till är att jag har försökt hålla några olika Chilli plantor vid liv på fönster brädan över vintern, och nu då jag anar solens återkomst och en aningens längre dagar så vill jag gärna tro att vi tagit oss igenom den mest kritiska tiden.
Det ser än så länge lovande ut och jag anar att det faktum att vi bor i ett halvfärdigt renoveringsobjekt med lite lagomt dragiga springor här och där,varit till fördel då vi slipper den där torra inomhusluften som man kan finna i lägenheter och moderna villor.
Detta i kombination med några artificiella tropiska skyfall i badkaret med jämna mellanrum har hållt dom vid gott mod och jag börjar nu hoppas på ett produktivt sommarliv så småning om.
Fördelen med Chilli är att man inte behöver ha så stora arealer med odlingsmark för att vara självförsörjande, ett par krukor av olika sorter borde väl räcka för en normal liten familj.
Vill man ha det extremt närodlat så ställer man krukan på spiskanten eller direkt på matbordet, klimatsmart mat så det förlår!
Så nu har dom fått lite ny näringsrik jord ovanpå den gammla som dom stått och stampat i sedan i sommras och lite lagom ansning.
Som ni ser på bilden så har en av dom i sin enfald envisats med att blomma och göra några tafatta försök till att sätta frukt under vintern.
"Tyvär min vän så är det lite för tidigt att ropa hej till det än så länge. Spar krafterna och håll dej vid liv ett tag till, så ska du få rejäla givor med nässelvatten till somaren istället!"

3 kommentarer:

  1. Aaah så fint skrivet till den lilla fina chilin. Den ser ju finfin ut. Visst är det kul med survivors.

    SvaraRadera
  2. Hoppas kunna ge dom lite bättre förutsättningar den kommande sommaren. Nått växthus hinner jag väl inte bygga med tanke på att huset bara är halvfärdigt . Men har lite tankar på ett litet chilli å tomat"skåp" vi får se,troligen lär det synas på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Härligt....en chilivän har jag hittat här!
    Gillar din kompostfilosofi, nu ska jag läsa vidare!
    Må så gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...