måndag 2 november 2009

Miljöbil årsmodell -88 ?

Projekt mot 40 med etanol fortsätter, och nu är vi uppe i över 50 % E85 i tanken. Följd frågan är då som alltid. Varför? Bättre ekonomi? Tja en aning skulle jag tro med tanke på att det skiljer 3 spänn mellan en liter etanol och en liter bensin och än så länge så verkar inte förbrukningen ha påverkats, den håller sig fortfarande kring knappt en liter. Miljövänligare? En betydligt svårare fråga som rymmer en hel del olika vinklar. Till en början så kan man ju fråga sig om etanol är ett så mycket bättre alternativ? Den frågan kan man ju vrida och vänta på från flera håll och i min värld så ser jag nog etanolen som en tillfällig lösning tills det kommer bättre alternativ. Men etanolen är trots allt förnyelsebar och genererar mindre utsläpp då den väl hamnat i tanken. Så långt så gott! Men den intressanta vinkeln tycker jag nog kommer då man funderar lite vidare kring vår påverkan av klimatet. Transporterna är ett jätte problem och inte minst vårt beroende av bilkörandet, men en annan väldigt stor faktor på problemet är att vi konsumerar en jädra massa prylar som vi egentligen inte behöver, eller som vi tror att vi behöver. En massa prylar som kräver enorma mängder energi för att tillverkas, förpackas och transporteras. En massa prylar som vi köper och snabbt använder och slänger bort, byter ut mot nyare eller samlar på hög. I och med att folk faktiskt inser att det är så ökar försäljningen av ”ekologiska” och ”klimatsmarta” produkter ständigt. Frågan är då fortfarande, behöver jag verkligen t-shirt som är tillverkat i ekologisk bomull då jag redan har fem stycken gamla t-shirts i garderoben? (Ok för att dom kanske är från tidigt nittiotal…) eller är det så att om jag köper en ekologisk t-shirt så kan jag lätta mitt samvete lite grann och istället köra några extra mil för att köpa den där italiensk salamin som är så billig på Lidl? Kan vi verkligen förbättra världen (som lider av extrem överkonsumtion) genom att konsumera mera? Nej, självklart inte även om t-shirten i exemplet är en bagatell i sammanhanget så är det helt klart att vi måste minska vårt sjukliga konsumerande/ ”shoppande” och försöka ta tillvara på det vi har, helt enkelt ta hand om prylarna vi har och använda dom så länge som möjligt. Låna av varandra, hyra och byta prylar. Det låter kanske som nån sorts romantisk kolektivrörelse från sjuttiotalet, men något som kommer att bli mycket vanligare inom en inte allt för avlägsen framtid. ( Jojo, sanna mina ord…så blir det). Det är trots allt så att en icke- tillverkad t-shirt, är ett betydligt bättre alternativ ur miljöperspektiv än den mest ekologiska-organiska-återvunna kreation man kan komma upp med. (Ur ett finanskris-perspektiv så är det naturligtvis tvärtom, men det är ett betydligt mindre problem…). Dessutom så finns det en tendens att man genom att köpa den där t-shirten också bedövar sitt samvete så pass att man istället slösar en massa energi och utsläpp på nått annat istället för att man har ju ändå köpt den där fina t-skjortan. (Och dessutom så kan ju alla se vilken sjudundrande miljökämpe jag är då jag bär den på mig). Det blir lite samma effekt med att köpa en miljöklassad stadsjeep. ”Nämen vettu den här äju miljövänli så de gör inge om den står på tomgång en stund” ”Eller vi åker alltid tio mil extra, för dom har så gott ekologiskt kaffe på just den affären” Ja det finns en massa exempel naturligtvis, men det jag försöker komma fram till är om det är bättre att fortsätta att köra en gammal Volvo från -88 som är helt felfri och går som en klocka vid 40 000 mil, eller är det bättre att köpa en ny miljövänligare bil som drar betydligt mindre bränsle och släpper ut mindre utsläpp? Eller är det så att om jag gör vad jag kan för att hålla igång den gamla bilen Och försöker använda den så miljövänligt som möjligt (t.ex. genom att köra på etanol) gör ett mindre avtryck i klimatet (för att inte säga plånboken! ) än om jag köper en ny bil som naturligtvis har krävt evsevärda mängder energi och utsläpp vid tillverkningen? Eller är det så att för varje gammal bil som rullar så blir det en bil mindre tillverkad? (Det här resonemanget är kanske inget man ska ta med dom amerikanska bilfarbriksarbetarna just nu…ni vet dom som ropar efter mer stålars från Obama för att amerikanerna ska köpa mer bilar..) En O-tillverkad T-shirt är ändå ett bättre alternativ än en miljövänligt tillverkad! Kan man föra över det resonemanget på bilar som till skillnad från t-shirts faktiskt fortsätter sprida utsläpp (även om flera av mina t-shirts av odörerna att döma, mellan varven kan antas vara rätt så ozonnedbrytande också) långt efter dom lämnat produktionsbanden? Jag vet faktiskt inte, vad tror ni? Tar tacksamt mot inlägg kring detta ämne.

2 kommentarer:

  1. Att tillverka en bil är mer energikrävande än bilens energiåtgång under dess hela livstid. Så en O-tillverkad bil är ju miljömuppens självklara val.

    SvaraRadera
  2. Jag misstänker att det är så, vilket borde betyda att det är bättre att kräma ur det sista ur en gammal bil än att köpa en ny. Dvs om man nu absolut måste ha en bil...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...