onsdag 7 oktober 2009

Att klimatkompensera

Jag tillbringar en mycket stor del av min arbetstid dessa dagar med att ta hand om miljoners,miljoners och ännu fler miljoners med löv som blåser ner från enorma askar,lönnar och ekar ( vänta bara tills ekollonen rammlar ner...) som står här på området där jag arbetar.
Mina arbetskamrater som ser hur jag sliter (Nåja, att stå ute i höstsolen och se på ekorrarna och gässen som plogar över huvudet är inte riktigt vad jag kallar att slita...) och ofta får jag komentarer som:
"Nån borde såga ner dom där jäkla träna ,va?" eller "hur mycke löv äre påett sånt där trä alltså..?" Nåja, allt menat i välmening och omtanke. (inte om träden alltså)
Så vad gör jag då?
Jo, jag planterar helt enkelt tre nya Askar, som med tiden kommer att växa upp till väldiga lövproducenter. Nu är det väll inte så troligt att jag är den som behöver kratta dom löven och med min något pessimistiska syn på den här planetens framtid så är det väll tveksamt om dom blir så himla stora överhuvudtaget innan det är rökt.
Men det finns en stor ale´av gammla hundraåriga Askar där några har fallit bort av olika anledningar och där det blivit stora luckor som jag länge gått och sneglat på. Har funderat på att nån borde sätta dit några nya trän snart innan jag tillsist insåg att det helt enkelt var jag som var den där "Nån", så därför grävde jag i går upp några plantor och placerade in dom i leden mellan sina betydligt äldre artfränder.
Så nu kan jag göra som Max, hamburger kedjan och säga att jag "Klimatkompenserar" (har ni hört nått så jäkla fåningt) genom att plantera koldioxid förbrukande träd och så kan jag luta mig tillbaks med gott samvete för allt skit jag släpper ut med gammelvolvon.
Man bör plantera ett träd, sätta barn till världen och skriva en bok under sin livstid. ( eller hur det nu va...?, bygga ett hus kanske ?)
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...