onsdag 14 oktober 2009

Laga mat i höstmörkret!

Nu börjar det faktiskt bli lite för höstlikt att laga mat ute får till och med jag erkänna, inte för att jag har nått emot det egentligen. Men kanske inte varje dag!
Börjar så smått längta efter att få hugga igång med att bygga vårt kök nu, men än så länge är det lite mer prio på vissa uteprojekt (innan vintern sluter sig kring oss).
Men visst går det att fixa mat ute(skam vore det väll annars för en som varit vildmarkskock til yrket) och ikväll så blev det en liten läcker gryt historia på kycklinglårs-file.
Så för er som tycker att mina klimatsmarta inlägg börjar bli lite väl pretantiösa och högtravande så kan det kanske vara av intresse att veta vad en sån tjatpelle som mej tillagar till vardags.
Nåå, (som muminmamman skulle sagt)stek bitar av kyckling, jag föredrar dessa så kallade lårfileer då dom är smakrikare,fetare,mörare och billigare än dom där bröstfileerna.
Kycklingen bör naturligtvis vara uppfödd inom rimligt avstånd från den plats du tillagar den och gärna ekologisk men absolut svensk. (ekologisk kyckling är lite tveksam som bättre miljöval en konventionell uppfödd, men den förklaringen tar vi en annan gång).
Sedan tillsatte jag morötter och palsternacka från egen odling och hackad vitlök och ingefära från inte egen odling. Fräste allt sammans en stund,här hadde man ju gärna haft lite lök av något slag men då det inte fans kvar i föråden så utgick det ur just det här receptet.
Ett glas iskallt vitt vin hälldes i utan av brott( i kocken alltså...)
Så på med en burk verkligen inte lokalproducerad kokosgrädde, däremot så stod det "organic" på den vilket jag antar betyder ekologisk, (Skulle gärna lära mej mer om vad skillnaden är då man odlar kokospalmer ekologisgt mot för inte ekologiskt?)
Nåå, så smaksatte jag det hela med några rejäla klickar currypasta (knappast lokalproducerat...)
och de sista kvistarna av årets mynta från landet( väldigt lokalproducerat,typ fem meter från pannan...)
Klart! serverades med Quinoa...
Nej Morsan! vi sitter inte längre utonhus och äter...
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...