fredag 9 oktober 2009

Vitlöken i backen

Så var vitlöken äntligen sådd. Har försökt att tag på bra (kontrollerat) utsäde de senaste veckorna utan framgång och gått och lurat hos den lokala trädgårdsbutiken om dom inte snart skulle få in en ny laddning. Men tillslut så tröttnade jag begav mig till Plantagen där jag fick tag på lök av sorten "Sabadrome". Vilket inte säger mej så mycket mer än att det är en vitlök.
Naturligtvis så hade dom extra höstutförsäljning där så det blev lite mer än planerat så klart. Bla. så införskaffades en vinstock av ett labruskavin för att äntligen utöka vingården (med typ 100%). Vingårdsprojektet har annars legat i dvala sedan den gammla plantan frös ihjäl förra vintern och det endasde som visade att det borde vara ett vinplantage här var en liten skyllt. (Modern tyckte när hon var här senast att jag kunde sätta ner några tomma vinpavor i jorden i allfall så det åtminstonde såg ut som en vingård!?).
Nåja, nu var det vitlöken som det skulle skaldas om och inte min fabläs för röda viner, så sagt och gjort så var det bara och sätta fart när man kom hem igår. Eftersom dagarna blir allt kortare nu så gäller det att gneta på dom timmar man kan innan det blir mörkt. Så med tvååringens hjälp så stakade jag ut en kommande odlingsplätt genom att spänna upp ett snöre och plantera klyftorna av vitlök längs detta. Ca 10 sträckmeter blir det hela och det borde väll räcka för en normal liten svensk familj.
Vitlöken klyftas av flinka barnarbetare innan sådd.
Nu är dom i jorden och så småning om så kommer jag att lägga dagstidningar tätt längst raden för att hålla undan ogräs, (odlingen går rakt genom ett grönskande fälltt av kirskål) och sedan kommer allt detta att täckas med löv,gräs odyl.
Bredvid vitlöken så planterade jag större delen av årets skörd av jordärtskocka och om det inte blir allt för trångt så hade jag tänkt att få dit en rad med majs och ev solrosor till sommaren. Hela "fältet" ska hägnas in med rådjurssäkert nät så småning om.
Tanken är att få till en långsträckt odling med höga växter (förutom vitlöken då) som kan vara både snyggt och matnyttigt.
Solrosfält
Om det är det hårda arbetet ute på fälten eller min stenhårda säng som är orsaken vete tusan, men jag har en j-kligt dålig ryggdag idag.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. ta det lugnt med ryggen du, men du är väl som jag. roligt att hålla på å får ta smällen sen.
    Vitlök ska vi nog prova,spännande. v.hörs

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...