lördag 24 oktober 2009

The International day of Climat Action!

Idag är det den internationella dagen för klimat aktioner, vilket organisationen 350 ligger bakom. Vad 350 står för undrar ni då helt förståligt? Ja så här beskriver dom själva: "350 is the number that leading scientists say is the safe upper limit for carbon dioxide—measured in "Parts Per Million" in our atmosphere. 350 PPM—it's the number humanity needs to get back to as soon as possible to avoid runaway climate change." Om jag nu ska försöka översätta detta från utrikiska så är det så att forskare menar att 350 miljondelar av koldioxid i atmosfären är vad jorden klarar av utan att klimatförändringarna rusar iväg okontrolerat och det är till den nivån vi måste komma ner till igen ( den är alltså redan passerad)så fort som möjligt. Så därför genomförs en rad stora och små klimataktioner över hela världen idag och alla som känner för det är välkomna att göra sin egen lilla action(Men ni behöver nu inte starta en revolution,ställa till med kravaller och olagliga demonstrationer och skylla på mej sen...) Bla annat så genomförs det en hel del olika grejjer i Sverige. Några (ganska många hoppas jag) kommer att besöka European Development Days i Stockholmsmässan där alla de högst uppsatta politikerna i EU befinner sig. Aktionen kommer äga rum på morgonen, innan det första seminariet samtidigt som deltagarna anländer till mässan. Man kommer att rada upp sig längs gångvägen mellan tågstationen och entrén till mässan. Alla kommer hålla i en tickande äggklocka/timer/väckarklocka/sak för att tydliggöra det faktum att: THE TIME HAS COME! Man kommer också presentera kampanjen 350.org med hjälp av banderoller och flygblad. Bra ide tycker jag och egentligen så borde jag väll också åka dit,men som min bror sa då han blev tillfrågad om han skulle var med å göra revolution en gång"Ja får väll se om ja får ledigt från jobbet" Nå nu har jag inte något jobb att passa idag,men däremot en efterlängtad dotter som anländer från Kiruna under dagen och kanske gör vi något välmenande aktion själva framemot kvällen. Och visst är det kanske det som är det största problemet med klimatförändringarna,att vi alla egentligen vill göra så mycket men vi har inte tid, inte just idag...inte nu men kanske sen... Tyvärr så finns det inte så mycket mer "sen" kvar snart är jag rädd för. Nåja nått ska jag väll ändå göra, och jag kommer därför från och med idag att starta projekt "MOT 40 MED ETANOL" vilket innebär att jag ska få vår gammla Volvo från-88 att övergå till en hälsosammare etanol diet innan den passerar 40tusen mila sträcket. Redan nu så går den på invänjning med 10% etanol i tanken och känns vitalare än någonsin.Följ den spännande fortsättningen på det projektet!

1 kommentar:

  1. Jag kommer definitivt att följa "mot-40" projektet då jag oxå har en gammal volvo från -88. Ida vill att du hälsar till Moa från henne. Vill ni kolla in Idas blogg hittar ni den på http://pido.bloggsida.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...