fredag 2 oktober 2009

Perennplantering

Ja, naturligtvis så kunde jag inte hålla mej så länge till nu när fröpåsarna ändå hade kommit. Så jag drog igång med frösådden på en gång. (ja menar ska dom hinna gro till sommaren så är det väl inget att vänta på). Jag gjorde således som följer: Fyllde sand i några plastbackar och ställde på en lämplig pall. Fuktade sanden.
Därefter sådde jag i krukor med lämplig så-jord, blandade även sand i jorden. Se till att jorden är fuktig. Tre fyra frön i varje blev det nog. Överst så täcktes det hela med perlit.
Så grävdes krukorna ner i sanden så att dom blev omgärdade av sand och märktes väl med vad det är. ( minnen må vara oslagbart men det räcker inte alltid så himlans långt)
Tanken med sanden och perliten är att hålla en jämn fuktighet åt de små fröna.
I dom här lådorna så blev det väll en så där 300 frön skulle jag tro. (Så nånting borde det väll bli...?) När det hela var klart så skickades pallen in i ett skuggigt buskage för att (nästan) glömmas bort ett tag. Lämpligt är att täcka med nånform av nät eller liknande så att fåglar och andra vildjur inte stökar om i sådden.
Nu ska det här hållas lite lagomt fuktigt ,vilket sköter sig själv sen när det (förhoppningsvis ) får ett snö täcke över sig och så småning om så hoppas vi att vårsolen om så där ett halvår kan locka fram några små späda skott ur krukorna.
En blogg är ju en fantastisk minnesnotering åt- inte minst sig själv-så därför kommer här listan på vad jag sått.
Vit Rudbeckia "White Swan" ( på bilden)
Röd Rudbeckia
Rysk Martorn
Jättedaggkåpa "Triller"
Röd kvanne
Brunnäva
Grekisk oregano
Lavendel
Vad lär vi oss av detta? Tålamod mina vänner, tålamod...
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...